WELL COME

Search This Blog

QHASTERLANEY

UNTUK AKU, ENGKAU DAN MEREKA YANG BERMINAT.Apa yang tercatat disini adalah pengalaman aku untuk di kongsi bersama mereka yang berminat. Aku menyerankan kepada kau orang untuk meruju kepada mereka yang lebih mahir(LAE) dalam bidang ini. Ini cuma bahan rujukan dan panduan saja. Aku tak bertanggung jawap diatas penggunaan bahan ini yang mungkin terarah berlakunya kesilapan.

Friday, January 15, 2010

APA YG PERLU DIBUAT JIKA SPARE YANG BARU KELUAR DARI STOR DAN HENDAK DI PASANG PADA PESAWAT.

1. Periksa samaada spare tadi ada “serviceable label” dimana telah di tandatangan di cop dan bertarikh.

2. Periksa spare tadi tu P/NO yang betul seperti yang di minta / atau sama seperti yang terdapat dalam IPC

3. Periksa P/no dan S/NO pada spare sama dengan tercatat pada “serviceale label”.

4. Periksa juga “Batch Number” telah di isu keluar.

5. Periksa spare tadi ,dan pastikan di bungkus dengan baik, tiada tanda-tanda kecacatan( evidence of damage) atau tercemar (contamination)

6. Perikasa tarikh luput(shelf life) spare yang berkenaan.

7. Periksa status ubah suai ( Modification status) jika ada..

8. Buang (Drain) inhibiting oil pada spare berkenaan dan masukkan semula operating fliud (if applicable ).

SOALAN MENGUJI MINDA

· Apa yang di Cop pada “serviceable label” ?

· Apa itu “Batch Number”?

· Apa spare yang dimaksudkan spare contamination?

· Apa itu “self life”?

· Apa itu “inhibiting oil”?

No comments:

Post a Comment

Jika ada idea baru tolong beri cadangan