WELL COME

Search This Blog

QHASTERLANEY

UNTUK AKU, ENGKAU DAN MEREKA YANG BERMINAT.Apa yang tercatat disini adalah pengalaman aku untuk di kongsi bersama mereka yang berminat. Aku menyerankan kepada kau orang untuk meruju kepada mereka yang lebih mahir(LAE) dalam bidang ini. Ini cuma bahan rujukan dan panduan saja. Aku tak bertanggung jawap diatas penggunaan bahan ini yang mungkin terarah berlakunya kesilapan.

Saturday, January 30, 2010













EMERGENCY LOCATOR TRANSMITTER (ELT)

Adalah satu alat dimana boleh di activf kan secara manual atau secara automatic untuk memancarkan signal kecemasan (distress singal) ke satelit. ELT ini di pancarkan secara outomatik mengguna suis garaviti( G-SWITCH) dimana suis ini akan teractif apabila berlaku kemalangan kepada pesawat. Dengam ELT ini pasukan mencari dan menyelamat akan menuju arah( pin-point) secara mudah untuk mengesan kawasan kemalangan.




ELT ialah pemancar keselamatan yang di reka bagi memancarkan isyarat kecemasan melalui 3 gelombang radio iaitu –

· 121.5 megahertz (VHF) -1st of February 2009 end of satellite coverage for 121.5MHz.

· 243.0 megahertz (UHF) –Military Guard.

· 460.0 mhz.(Baru)

Berbagai jenis ELT secara amnya di gunakan. Terdapat lebih kurang 170,000 versi lama 121.5 mhz dalam perkhidmatan sekarang . Tetapi telah dibukti kan 97% darinya telah memacarkan signal secara palsu dan hanya 12% sahaja beroperasi seperti yang dikehendaki. Dan telah terbukti juga tiada pengenalan data pesawat dikesan . Bagi mengatasi masaalah ini Cospas-Sarsat system telah membangun kan saluran 406 MHz yang baru. Dengan penggunaan saluran baru ini “ false signal “ dikurangkan malah kejayaan dalam tugas mencari dan menyelamat meningkat dan juga masa yang di gunakan untuk mencari dan menyelamat dapat di pendekkan.

Untuk mengetahuan perbezaan saluran antara 121.5 dan 406 lawati laman web ini :http://www.sarsat.noaa.gov/406vs121.pdf

Jenis-jenis ELT secara umumnya

  • Untuk pesawat (General Aviation)
  • Untuk ketenteraan (“beepers” or “beacons”)
  • Untuk persaorangan (PELTs or PLBs)
  • Untuk penggunaan maritime( EPIRBs)
  • Terbaru -(406/GPS)

Operasi ELT pada pesawat udara.

  • 3 Switch positions--on, arm/standby, and off
  • G-switch activated (Generally 9G)
  • May be manually operated by placing the switch in in the ‘ON’ position

Bolehkah kita menguji ELT pada keadaan biasa ?

  • Boleh dengan syarat menguji pada 5minit pertama setiap jam dan tidak lebih dari 3 sweep atau bunyi bib.

1 comment:

  1. sir...hope u can change this fonts into white...so easy to read..ty

    ReplyDelete

Jika ada idea baru tolong beri cadangan