WELL COME

Search This Blog

QHASTERLANEY

UNTUK AKU, ENGKAU DAN MEREKA YANG BERMINAT.Apa yang tercatat disini adalah pengalaman aku untuk di kongsi bersama mereka yang berminat. Aku menyerankan kepada kau orang untuk meruju kepada mereka yang lebih mahir(LAE) dalam bidang ini. Ini cuma bahan rujukan dan panduan saja. Aku tak bertanggung jawap diatas penggunaan bahan ini yang mungkin terarah berlakunya kesilapan.

Saturday, February 13, 2010


INTERNASIONAL  STANDARD  ATMOSPHERE
Disebabkan values yang berbeza , pada  tempat yang berbeza dan pada masa yang berbeza,  maka perlu ada satu penanda  / standard  baca untuk menentukan kedudukan  atmosphere.
Termasuk instrument yang perlu dikalibrasi dan memerlukan  satu standard  khas untuk  dijadikan  rujukan.
Internasional Standard Atmosphera yang pertama telah di persetujui oleh Committee on air navigation (ICAN) pada tahun 1954 apabila penerbangan antara negara baru bermula. Apabila operation ketinggian dan kelajuan mangkin meningkat international Civil Aviation Organisation (ICAO) telah mengisu  standard Atmosphere yang telah dikaji  semula pada tahun 1952 , kemudian telah di sahkan oleh ICAO pada tahun 1968

The values assumed by the ICAO are listed below.
·         Permerhatian berdasarkan pada kedudukan sea level  pada poin latitude 45 degres North and south.
·         Udara adalah kering. Untuk mengukur kekeringan udara menggunakan Hygrometer dengan bulbs  basah dan kering.
·         Sea level gravity pada latitudes N dan S ialah 980.665 Cm/sec.2
·         Sea level density(kelembapan) ialah 1.225Kg/M3.
·         Suhu standard pada sea level ialah 15 desrees C. Diukur menggunakan Thermometer.
·          Penurunan suhu berbanding dengan peningkatan ketinggian ialah 1.98 degrees C per 1000ft.
·         Tekanan udara  sea level  pada 15 degrees C ialah 1013.25 milibars. Diukur menggunakan barometer.


Air speed Indicator,(Untuk mengukur kelajuan pesawat) Altimeter  (untuk mengukur ketinggian pesawat) dan Vertical speed ( untuk  menngukur ketinggian per minit) termasuk  peralatan yang menggunakan sensor tekanan(Press sensing) di kalibrasi  menggunakan Internasional standard Atmosphere.
Tekanan sekeliling pesawat akan di hantar ke instrument dan peralatan press sensor  yang  lain menggunalan system PITOT/STATIC.

Sebagai contoh bagi satu system Pitot / Static :-
 Air Speed Ind – supply by pitot/ static

·         Altimeter/vertical speed ind – supply by static only

No comments:

Post a Comment

Jika ada idea baru tolong beri cadangan