INTERNASIONAL STANDARD ATMOSPHERE
Disebabkan values yang berbeza , pada tempat yang berbeza dan pada masa yang berbeza, maka perlu ada satu penanda / standard baca untuk menentukan kedudukan atmosphere.
Termasuk instrument yang perlu dikalibrasi dan memerlukan satu standard khas untuk dijadikan rujukan.
Internasional Standard Atmosphera yang pertama telah di persetujui oleh Committee on air navigation (ICAN) pada tahun 1954 apabila penerbangan antara negara baru bermula. Apabila operation ketinggian dan kelajuan mangkin meningkat international Civil Aviation Organisation (ICAO) telah mengisu standard Atmosphere yang telah dikaji semula pada tahun 1952 , kemudian telah di sahkan oleh ICAO pada tahun 1968
The values assumed by the ICAO are listed below.
· Permerhatian berdasarkan pada kedudukan sea level pada poin latitude 45 degres North and south.
· Udara adalah kering. Untuk mengukur kekeringan udara menggunakan Hygrometer dengan bulbs basah dan kering.
· Sea level gravity pada latitudes N dan S ialah 980.665 Cm/sec.2
· Sea level density(kelembapan) ialah 1.225Kg/M3.
· Suhu standard pada sea level ialah 15 desrees C. Diukur menggunakan Thermometer.
· Penurunan suhu berbanding dengan peningkatan ketinggian ialah 1.98 degrees C per 1000ft.
· Tekanan udara sea level pada 15 degrees C ialah 1013.25 milibars. Diukur menggunakan barometer.
Air speed Indicator,(Untuk mengukur kelajuan pesawat) Altimeter (untuk mengukur ketinggian pesawat) dan Vertical speed ( untuk menngukur ketinggian per minit) termasuk peralatan yang menggunakan sensor tekanan(Press sensing) di kalibrasi menggunakan Internasional standard Atmosphere.
Tekanan sekeliling pesawat akan di hantar ke instrument dan peralatan press sensor yang lain menggunalan system PITOT/STATIC.
Sebagai contoh bagi satu system Pitot / Static :-
Air Speed Ind – supply by pitot/ static
· Altimeter/vertical speed ind – supply by static only
No comments:
Post a Comment
Jika ada idea baru tolong beri cadangan