WELL COME

Search This Blog

QHASTERLANEY

UNTUK AKU, ENGKAU DAN MEREKA YANG BERMINAT.Apa yang tercatat disini adalah pengalaman aku untuk di kongsi bersama mereka yang berminat. Aku menyerankan kepada kau orang untuk meruju kepada mereka yang lebih mahir(LAE) dalam bidang ini. Ini cuma bahan rujukan dan panduan saja. Aku tak bertanggung jawap diatas penggunaan bahan ini yang mungkin terarah berlakunya kesilapan.

Thursday, January 21, 2010


JIKA ADA YANG BERTANYA , PEMADAH API JENIS APA YANG SESUAI DI GUNAKAN PADA PESAWAT , MAKA JAWAPAN NYA TERTAKLUK KEPADA JENIS KEBAKARAN APA YANG SEDANG BERLAKU ATAU DIJANGKA AKAN BERLAKU. DAN PERLU JUGA DIINGAT KESAN KEPADA PESAWAT ITU SENDIRI. BINCANGKAN ?


SUATU PEMBAKARAN ITU HANYA AKAN BERLAKU APABILA 4 ELEMAN PENTING INI UJUD   IAITU :-

·         (FUEL) -BAHAN BAKAR
APA SAJA BAHAN YANG BOLEH   “DIOXIDIZED” DENGAN CEPAT CONTOH SEPERTI KAYU,KERTAS, OIL, GREASE DAN BEBERAPA JENIS METAL , HABUK. DAN GAS.

·         (OXYGEN)-UDARA
UDARA YANG DISEDUT UNTUK PERNAFASAN DI SEKELILING KITA MEMPUNYAI 21% OXYGEN .  UNTUK MEMULAKAN PEMBAKARAN KITA HANYA PERLU 16% OXYGEN SAHAJA. BERMAKNA PEMBAKARAN BOLEH BERLAKU DIMANA-MANA SAHAJA.
,
·         (HEAT)-BAHANG
KEBANYAKAN KITA TERKELIRU UNTK MEMBEZAKAN HEAT DAN TEMPARATURE. HEAT ADALAH SEJENIS TENAGA YANG DIKATAKAN TO BE IN DISORDER (TIDAK TERATUR) . MANAKALA TEMPERATURE PULA PENGUKUR KEPADA  DISORDER ITU.
SIFAT HEAT INI PULA ADALAH BOLEH BERUBAH/BERGERAK.

·         DAN “ CHEMICAL CHAIN REACTION “
HASIL DARI 3 BAHAN DIATAS MAKA TERBENTUKLAH CHEMICAL CHAIN REACTION DIMANA RIAKSI INI BERMULA PADA PROSES AWAL PEMBAKARAN DAN MEREBAK/ MEMBESAR SECARA CEPAT .PROSES INI  LEBIH DI KENALI SEBAGAI “TETRAHEDRON” ATAU “TRINGULAR PYRAMID”

TERDAPAT  DUA STANDARD YANG DIGUNAKAN DALAM MENGKLASIFIKASIKAN API.
BRITISH STANDARD
·         CLASS    A-           SOLID  MATERIAL-  KAYU,KERTAS, KAIN .
·         CLASS    B-            CECAIR (LIQUIDS) ATAU CECAIR SOLID YANG   
                              TERBENTUK -MINYAK, CAT, LEMAK.
·         CLASS    C-            GAS - PROPENE, BUTANE.
·         CLASS    D-           BESI (METAL) MAGNESIUM, SODIUM,
                             TITANIUM.

AMERICAN STANDARD
·         CLASS    A             -SOLID.
·         CLASS    B             -CECAIR/GAS (Liquids/Gases).
·         CLASS    C             -PERALATAN ELETRIK.
·         CLASS    D             -BESI (METAL).

JENIS PEMADAM API , WARNA DAN KANDUNGAN
·         MERAH                 – KANDUNGAN AIR
·         CREAM/PUTIH  – BUIH(FOAM) BERASAKAN AIR.
·         BIRU                      – TEPUNG PUTIH(DRY POWDER)
·         HIJAU                    – B.C.F (HALON 1211)
·         HITAM                  – C02 (CARBON DIOXIDE)



Saturday, January 16, 2010

AIRCRAFT BATTERY

SERVICE REQUIRED FOR EFFICIENT BATTERY MAINTENANCE

· INNITIAL SERVICING

· ROUTINE SERVICING ( INSPECTION AND CHARGING )

· QUARTERLY SERVICING ( 3 MOUNTS PERIOD )


ITEM PC6 C206 C208

TYPE OF BATTERY NICKEL CADMIUM LEAD ACID LEAD ACID

P/NUMBER (4071-2 SAFT) (G242 –GILL) (6381E-GILL)

VOLT 24V 24V 24V

A/H 40AH 10AH 43AH


HOW LONG OF LIFE OF THE BATTERY? AS FAILED CAP CHECK AFFECIENCY:-

· 80% - FOR LEAD ACID

· 85% - FOR NICAD


TYPE OF BATTERY CHARGING.

· CONSTANT CURRENT CHARGING

· CONSTANT VOLTAGE CHARGING ( ON AIRCRAFT)


BATTERY ELECTROLYTE.

· LEAD ACID USED -SULFHURIC ACID.

· NICKEL CADMIUM(NI -CAD) USED -POTASIUM HYDROXIDE (KOH2)


SPILLAGE OF ACID NEUTRALIZED BY :-

· LEAD ACID – SODA BICARBONATE

· NICKEL CADMIUM (NICAD) _ BORIC ACID OR ACETIC ACID.

KOMPONEN YANG TELAH DI PASANG PADA PESAWAT. TERANGKAN KEPERLUAN YANG PERLU DILAKUKAN.

· PASTIKAN P/NO PADA ITEM SAMA SEPERTI DALAM IPC.

· PASTI PEMASANGAN YANG DILAKUKAN MENGIKUT PERATURAN YANG DITETAP KAN DIDALAM MM.

· JALANKAN FUNTIONAL TEST ATAU LEAK CHECK (JIKA PERLU) , SEPERT YANG TERCATAT DALAM MM.

· JIKA MELIBATKAN OVERLAPING TRADER PASTIKAN LAE TERLIBAT SAMA.

· JIKA PERLU , LAKUKAN DUPLICATE INSPECTION.

· CATATKAN DIDALAM LOG BOOK BERKENAAN P/NO, S/NO – ON DAN OFF, BATCH NO DAN POSITION.

· DAN SEBAGAI PELENGKAP TUGAS ISU CRS

KEROSAKAN PESAWAT YANG TELAH DI CATAKAN DI DALAM TECH LOG PESAWAT DAN BAGAI MANA UNTUK MNYELESAIKANNYA.

· LAKUKAN TROUBLESHOOT DAN RECTIFY DEFECT SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH IAW MM.

· GANTI ITEM YANG TELAH ROSAK SEPERTI YANG DI ARAHKAN DIDALAM IAW MM.

· JALANKAN FUNTIONAL/LEAK CHECK JIKA DI KEHENDAKI OLEH IAW MM.

· CATATKAN KETERANGAN ITEM YANG DITUKAR SEPERTI P/N, S/NO-ON DAN OFF, BATCH NO POSITION DIDALAM DOKUMEN BERKENAAN.

· JIKA MELIBATKAN OVERLAPING TRADER , PASTIKAN TERLIBAT SAMA.

· JALANKAN DUPLICATE INSP JIKA PERLU.

· CLEAR DEFECT IN TECH LOG.

SOALAN MENGUJI MINDA

· APA ITU OVERLAPING TRADER ?

· APA ITU TROUBLESHOOT ?

· APA DIA DUPLACATE INSP?

Friday, January 15, 2010

APA YG PERLU DIBUAT JIKA SPARE YANG BARU KELUAR DARI STOR DAN HENDAK DI PASANG PADA PESAWAT.

1. Periksa samaada spare tadi ada “serviceable label” dimana telah di tandatangan di cop dan bertarikh.

2. Periksa spare tadi tu P/NO yang betul seperti yang di minta / atau sama seperti yang terdapat dalam IPC

3. Periksa P/no dan S/NO pada spare sama dengan tercatat pada “serviceale label”.

4. Periksa juga “Batch Number” telah di isu keluar.

5. Periksa spare tadi ,dan pastikan di bungkus dengan baik, tiada tanda-tanda kecacatan( evidence of damage) atau tercemar (contamination)

6. Perikasa tarikh luput(shelf life) spare yang berkenaan.

7. Periksa status ubah suai ( Modification status) jika ada..

8. Buang (Drain) inhibiting oil pada spare berkenaan dan masukkan semula operating fliud (if applicable ).

SOALAN MENGUJI MINDA

· Apa yang di Cop pada “serviceable label” ?

· Apa itu “Batch Number”?

· Apa spare yang dimaksudkan spare contamination?

· Apa itu “self life”?

· Apa itu “inhibiting oil”?

Sunday, January 3, 2010

PENGENALAN ENGINE C208

Kadang-kadang gambar boleh menerangkan sesuatu yang tersirat dengan lebih jelas.