WELL COME
Search This Blog
QHASTERLANEY
Thursday, January 21, 2010
Saturday, January 16, 2010
AIRCRAFT BATTERY
SERVICE REQUIRED FOR EFFICIENT BATTERY MAINTENANCE
· INNITIAL SERVICING
· ROUTINE SERVICING ( INSPECTION AND CHARGING )
· QUARTERLY SERVICING ( 3 MOUNTS PERIOD )
ITEM PC6 C206 C208
TYPE OF BATTERY NICKEL CADMIUM LEAD ACID LEAD ACID
P/NUMBER (4071-2 SAFT) (G242 –GILL) (6381E-GILL)
VOLT 24V 24V 24V
A/H 40AH 10AH 43AH
HOW LONG OF LIFE OF THE BATTERY? AS FAILED CAP CHECK AFFECIENCY:-
· 80% - FOR LEAD ACID
· 85% - FOR NICAD
TYPE OF BATTERY CHARGING.
· CONSTANT CURRENT CHARGING
· CONSTANT VOLTAGE CHARGING ( ON AIRCRAFT)
BATTERY ELECTROLYTE.
· LEAD ACID USED -SULFHURIC ACID.
· NICKEL CADMIUM(NI -CAD) USED -POTASIUM HYDROXIDE (KOH2)
SPILLAGE OF ACID NEUTRALIZED BY :-
· LEAD ACID – SODA BICARBONATE
· NICKEL CADMIUM (NICAD) _ BORIC ACID OR ACETIC ACID.
KOMPONEN YANG TELAH DI PASANG PADA PESAWAT. TERANGKAN KEPERLUAN YANG PERLU DILAKUKAN.
· PASTIKAN P/NO PADA ITEM SAMA SEPERTI DALAM IPC.
· PASTI PEMASANGAN YANG DILAKUKAN MENGIKUT PERATURAN YANG DITETAP KAN DIDALAM MM.
· JALANKAN FUNTIONAL TEST ATAU LEAK CHECK (JIKA PERLU) , SEPERT YANG TERCATAT DALAM MM.
· JIKA MELIBATKAN OVERLAPING TRADER PASTIKAN LAE TERLIBAT SAMA.
· JIKA PERLU , LAKUKAN DUPLICATE INSPECTION.
· CATATKAN DIDALAM LOG BOOK BERKENAAN P/NO, S/NO – ON DAN OFF, BATCH NO DAN POSITION.
· DAN SEBAGAI PELENGKAP TUGAS ISU CRS
KEROSAKAN PESAWAT YANG TELAH DI CATAKAN DI DALAM TECH LOG PESAWAT DAN BAGAI MANA UNTUK MNYELESAIKANNYA.
· LAKUKAN TROUBLESHOOT DAN RECTIFY DEFECT SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH IAW MM.
· GANTI ITEM YANG TELAH ROSAK SEPERTI YANG DI ARAHKAN DIDALAM IAW MM.
· JALANKAN FUNTIONAL/LEAK CHECK JIKA DI KEHENDAKI OLEH IAW MM.
· CATATKAN KETERANGAN ITEM YANG DITUKAR SEPERTI P/N, S/NO-ON DAN OFF, BATCH NO POSITION DIDALAM DOKUMEN BERKENAAN.
· JIKA MELIBATKAN OVERLAPING TRADER , PASTIKAN TERLIBAT SAMA.
· JALANKAN DUPLICATE INSP JIKA PERLU.
· CLEAR DEFECT IN TECH LOG.
SOALAN MENGUJI MINDA
· APA ITU OVERLAPING TRADER ?
· APA ITU TROUBLESHOOT ?
· APA DIA DUPLACATE INSP?
Friday, January 15, 2010
APA YG PERLU DIBUAT JIKA SPARE YANG BARU KELUAR DARI STOR DAN HENDAK DI PASANG PADA PESAWAT.
1. Periksa samaada spare tadi ada “serviceable label” dimana telah di tandatangan di cop dan bertarikh.
2. Periksa spare tadi tu P/NO yang betul seperti yang di minta / atau sama seperti yang terdapat dalam IPC
3. Periksa P/no dan S/NO pada spare sama dengan tercatat pada “serviceale label”.
4. Periksa juga “Batch Number” telah di isu keluar.
5. Periksa spare tadi ,dan pastikan di bungkus dengan baik, tiada tanda-tanda kecacatan( evidence of damage) atau tercemar (contamination)
6. Perikasa tarikh luput(shelf life) spare yang berkenaan.
7. Periksa status ubah suai ( Modification status) jika ada..
8. Buang (Drain) inhibiting oil pada spare berkenaan dan masukkan semula operating fliud (if applicable ).
SOALAN MENGUJI MINDA
· Apa yang di Cop pada “serviceable label” ?
· Apa itu “Batch Number”?
· Apa spare yang dimaksudkan spare contamination?
· Apa itu “self life”?
· Apa itu “inhibiting oil”?