WELL COME

Search This Blog

QHASTERLANEY

UNTUK AKU, ENGKAU DAN MEREKA YANG BERMINAT.Apa yang tercatat disini adalah pengalaman aku untuk di kongsi bersama mereka yang berminat. Aku menyerankan kepada kau orang untuk meruju kepada mereka yang lebih mahir(LAE) dalam bidang ini. Ini cuma bahan rujukan dan panduan saja. Aku tak bertanggung jawap diatas penggunaan bahan ini yang mungkin terarah berlakunya kesilapan.

Saturday, January 16, 2010

AIRCRAFT BATTERY

SERVICE REQUIRED FOR EFFICIENT BATTERY MAINTENANCE

· INNITIAL SERVICING

· ROUTINE SERVICING ( INSPECTION AND CHARGING )

· QUARTERLY SERVICING ( 3 MOUNTS PERIOD )


ITEM PC6 C206 C208

TYPE OF BATTERY NICKEL CADMIUM LEAD ACID LEAD ACID

P/NUMBER (4071-2 SAFT) (G242 –GILL) (6381E-GILL)

VOLT 24V 24V 24V

A/H 40AH 10AH 43AH


HOW LONG OF LIFE OF THE BATTERY? AS FAILED CAP CHECK AFFECIENCY:-

· 80% - FOR LEAD ACID

· 85% - FOR NICAD


TYPE OF BATTERY CHARGING.

· CONSTANT CURRENT CHARGING

· CONSTANT VOLTAGE CHARGING ( ON AIRCRAFT)


BATTERY ELECTROLYTE.

· LEAD ACID USED -SULFHURIC ACID.

· NICKEL CADMIUM(NI -CAD) USED -POTASIUM HYDROXIDE (KOH2)


SPILLAGE OF ACID NEUTRALIZED BY :-

· LEAD ACID – SODA BICARBONATE

· NICKEL CADMIUM (NICAD) _ BORIC ACID OR ACETIC ACID.

No comments:

Post a Comment

Jika ada idea baru tolong beri cadangan