TYRE MARKING
Setiap tyre mempunyai marking atau tanda-tanda pengenalan yang telah di print pada side wall tayar i oleh pengeluar tayar. Diantaranya ialah :
Sais tayar (26 x 10.00 – 18)
26 – Diameter luar tayar
10.00 – Lebar tayar
18 – Diameter dalam tayar
Part Number pengeluar.
Termasuk juga pengenalan pengeluar ,Drawing Number termasuk juga tanda ( huruf) yang menunjukkan sama ada ianya jenis bertiub atau tidak.
Contoh : 2283 Nov 73 OR 23202283
Ply Rating (lapaisan)
Sebagai penanda menyatakan kekuatan tayar.
Contoh :- 10 Ply Rating atau 10PR.
Speed Rating
Tayar untuk penggunaan kelajuan tinggi (lebih 160 mile /hrs) mempunyai speed rating sebagai penunjuk kepada Design speed untuk tayar tersebut.
Contoh :- 200 mile/hrs
Creep mark
Adalah suatu keadaan dimana tayar bergerak seiring dengan wheel hub. Keadaan ini amat merbahaya dimana jika ” tube” bergerak bersama tayar , ianya akan mengoyakkan “valve housing” dan menyebabkan tayar kan pancit dengan cepat. Untuk mengesan pergerakan ini “Creep mark” akan di cat pada tayar dan pada wheel hub flange dengan ukuran 1” inci lebar pada tayar yang bersais sehingga 24 “ diameter luarnya dan 1 ½ “ lebar pada tayar yang ber sais lebih besar diameter luarnya. Marking ini hendaklah di periksa setiap kali selesai penerbangan. Jika terdapat pergerakan pada creep mark ini , buat pemerhatian pula pada Valve hausing dan pastikan valve dalam keadaan lurus dan jika ini berlaku ini ber makna tiada pergerakan pada tiub dan jika sebaliknya berlaku tube telah bergerak dan tyre assy hendaklah di service.
No comments:
Post a Comment
Jika ada idea baru tolong beri cadangan