WELL COME
Search This Blog
QHASTERLANEY
Saturday, February 6, 2010
Wednesday, February 3, 2010
Sunday, January 31, 2010
MARKING PADA TAYAR
Saturday, January 30, 2010


EMERGENCY LOCATOR TRANSMITTER (ELT)
Adalah satu alat dimana boleh di activf kan secara manual atau secara automatic untuk memancarkan signal kecemasan (distress singal) ke satelit. ELT ini di pancarkan secara outomatik mengguna suis garaviti( G-SWITCH) dimana suis ini akan teractif apabila berlaku kemalangan kepada pesawat. Dengam ELT ini pasukan mencari dan menyelamat akan menuju arah( pin-point) secara mudah untuk mengesan kawasan kemalangan.
ELT ialah pemancar keselamatan yang di reka bagi memancarkan isyarat kecemasan melalui 3 gelombang radio iaitu –
· 121.5 megahertz (VHF) -1st of February 2009 end of satellite coverage for 121.5MHz.
· 243.0 megahertz (UHF) –Military Guard.
· 460.0 mhz.(Baru)
Berbagai jenis ELT secara amnya di gunakan. Terdapat lebih kurang 170,000 versi lama 121.5 mhz dalam perkhidmatan sekarang . Tetapi telah dibukti kan 97% darinya telah memacarkan signal secara palsu dan hanya 12% sahaja beroperasi seperti yang dikehendaki. Dan telah terbukti juga tiada pengenalan data pesawat dikesan . Bagi mengatasi masaalah ini Cospas-Sarsat system telah membangun kan saluran 406 MHz yang baru. Dengan penggunaan saluran baru ini “ false signal “ dikurangkan malah kejayaan dalam tugas mencari dan menyelamat meningkat dan juga masa yang di gunakan untuk mencari dan menyelamat dapat di pendekkan.
Untuk mengetahuan perbezaan saluran antara 121.5 dan 406 lawati laman web ini :http://www.sarsat.noaa.gov/406vs121.pdf
Jenis-jenis ELT secara umumnya
- Untuk pesawat (General Aviation)
- Untuk ketenteraan (“beepers” or “beacons”)
- Untuk persaorangan (PELTs or PLBs)
- Untuk penggunaan maritime( EPIRBs)
- Terbaru -(406/GPS)
Operasi ELT pada pesawat udara.
- 3 Switch positions--on, arm/standby, and off
- G-switch activated (Generally 9G)
- May be manually operated by placing the switch in in the ‘ON’ position
Bolehkah kita menguji ELT pada keadaan biasa ?
- Boleh dengan syarat menguji pada 5minit pertama setiap jam dan tidak lebih dari 3 sweep atau bunyi bib.
Sunday, January 24, 2010
wing
KESELURUHAN FUEL SYSTEM BAGI KING AIR 350 TERDIRI DARI POLYURETHANE RUBBER BLADDER TYPE CELL TANK DAN INTEGRAL WET WING TANK.
· INTEGRAL WET WING TANK – SEBAHAGIAN DARIPADA AIRCRAFT STRUCTURE KEBIASAANNYA PADA WING,TELAH DI GUNAKAN DAN DI SEALED OFF DAN BAGI MEMBENTUK FUEL TANK. IANYA DIPANGGIL WET TANK (WET WING).
· BLADDER TYPE CELL TANK - POLYURETHANE RUBBER /FABRIC BAG YANG DI PASANG PADA BAHAGIAN PESAWAT UNTUK MEMBENTUK CELL DAN DI GUNAKAN UNTUK MENYIMPAN (HOLD) FUEL.
· FUEL TANK SYTEM INI TERDIRI DARIPADA:-
1 X NACELLE TANK,
2 X LEADING ADGE
2 X BOX TANK
1 X INTEGRAL WET TANK
TANK-TANK INI TELAH DI SAMBUNG SESAMA SENDIRI DAN FUEL DIHANTARI KE NECELLE TANK SECARA GRAVITI. JUMLAH KESELURUHAN YANG BOLEH DIGUNAKAN ( USABLE FUEL) BAGI KEDUA-DUA WING IALAH 386 GALLONS DAN DI MONITOR OLEH SATU INDICATOR BAGI SETIAP WING. FUEL FILLER CAP PULA BOLEH DI DAPATI PADA BHG BERHAMPIRAN LEADING EDGE PADA SETIAP WING.
· UNTUK SYSTEM AUXILIRY PULA, TERDIRI DARI PADA SEBUAH FUEL TANK BAGI SETIAP WING. SETIAP TANK DI SEDIAKAN DENGAN FUEL FILLER CAP NYA SENDIRI. JUMLAH KESELURUHAN FUEL YANG BOLEH DIGUNAKAN BAGI SETIAP TANK IALAH 79.5 GALLONS. AUX FUEL SYSTEM INI MENGGUNAKAN ‘JET PUMP’ UNTUK PINDAHKAN FUEL KE MAIN FUEL SYSTEM