WELL COME

Search This Blog

QHASTERLANEY

UNTUK AKU, ENGKAU DAN MEREKA YANG BERMINAT.Apa yang tercatat disini adalah pengalaman aku untuk di kongsi bersama mereka yang berminat. Aku menyerankan kepada kau orang untuk meruju kepada mereka yang lebih mahir(LAE) dalam bidang ini. Ini cuma bahan rujukan dan panduan saja. Aku tak bertanggung jawap diatas penggunaan bahan ini yang mungkin terarah berlakunya kesilapan.

Thursday, December 10, 2009

BAGAI MANA UNTUK CX ENGINE OIL






BAGAI MANA UNTUK CX ENGINE OIL. (AMM Chapter 72-00-00 page 302).

1. Tujuan untuk Engine Oil check ini adalah untuk mengetahui berapa kurangnya engine Oil pada ketika itu.

2. Marking yang ada pada oil dipstick 1 ,2 , 3 , 4 , dan 5 menunjukan berapa kekurangan engine oil pada ketika ia di periksa. Contoh jika oil level menunjuk kan pada 2 , ini bermakna engine oil pada ketika itu kurang 1 u.s Quart. Dan memerlukan 1 tin untuk ditambah ke level max cold.

3. Engine oil hendaklah diperiksa ketika engine sejuk .(Max Cold)

4. Ketika engine panas , hendaklah 30 minit selepas engine shut down. Ideal nya adalah 15 ke 20 minit. (Max hot)

5. Jika engine oil check dibuat selepas 30 minit dan tanda bacaan pada oil dipstick menunjukan oil perlu di tambah (Jangan top up dahulu) Run engine selama 5 minit pada ground-idle dan buat pemeriksaan sepeti dibawah :

· Remove oil dipstick.

· Lap dengan kain/tisu bersih.

· Install oil dipstick dan lock

· Remove semula dan ambil bacaan oil level ( Max Hot).· Buat Top-up oil jika perlu.

Ketika membuat engine oil check ,tiada pergerakan dibenarkan pada pesawat dan Oil dipstick hendaklah ditutup rapat dan di kunci sebelum dibuka

semula untuk mendapatkan bacaan.

SEBUTAN BACAAN (MAKLUMAN UNTUK BHG PENERBANGAN)


1. Panggilan pada bacaan ini bertujuan memudahkan pindahan makluman dari bahagian kita ke bhg penerbangan. Sebutan bacaan ini tidak diperolahi daripada mana-manamanualpesawat.Ianya merupakan standard practice bhg penerbangan sahaja.

2. Walau bagaimana pun ianya berguna bagi kita, untuk memantau kekurangan engine oil secara lebih terperinci dari masa kesemasa(Hrs by Hrs).

3. Sebutan bacaan ini menggunakan kaedah sebutan ¼ (One Quarter), ½ (Haft), ¾ (Three Quarter) dan di ikuti “Below Max cold”.

4. Atau ¼ (One Quarter), ½ (Haft), ¾ (Three Quarter) dan di ikuti “Below two or Below Max Hot.”.

Standard practice yang kita amal kan engine oil hanya akan di tambah bila bacaan pada dipstick ialah pada level 2 , bermakna kita perlu tambah 1 tin ( 1 us quart)untuk mendapat semula bacaan Max cold.

No comments:

Post a Comment

Jika ada idea baru tolong beri cadangan