WELL COME

Search This Blog

QHASTERLANEY

UNTUK AKU, ENGKAU DAN MEREKA YANG BERMINAT.Apa yang tercatat disini adalah pengalaman aku untuk di kongsi bersama mereka yang berminat. Aku menyerankan kepada kau orang untuk meruju kepada mereka yang lebih mahir(LAE) dalam bidang ini. Ini cuma bahan rujukan dan panduan saja. Aku tak bertanggung jawap diatas penggunaan bahan ini yang mungkin terarah berlakunya kesilapan.

Sunday, December 6, 2009

CHICAGO CONVENTION

Kerja sama diantara negara-negara bersekutu semasa perang dunia kedua telah membuahkan pemikiran dimana perlu nya ada kerja sama diantara mereka bagi memudahkan urusan dan pentdbiran dalam memandu arah kemudahan udara sesama mereka.Pengankutan udara pada ketika itu amat penting lagi menjimatkan.Walau bagaimana pun perbezaan peraturan dan perkhidmatan telah membataskan kerja sama ini.
Pada tahun 1943 USA telah membuat kajian berkenaan masa depan industri penerbangan awam ini. Terlalu banyak halangan dari segi politik dan teknikal yang perlu diperbaiki demi masa depan industri penerbangan demi untuk kebaikan dunia keseluruhannya.Perlu ada satu kaedah yang standard, yang mana boleh diguna pakai oleh semua negara didunia.

CHICAGO CONVENTION
Pada November 1944, negara USA telah menjemput 54 negara hadir didalam satu convention yang diadakan di Chicago. Convention ini bertujuan untuk mestandardize civil aviation' ke seluruh negara yang terlibat dan dunia amnya. Hasil dari perjumpaan Negara-negara yang terlibat dengan Chicago Convention telah bersetuju untuk menubuhkan “international civil aviation organization” (ICAO) dimana mereka telah bersepakat Mewujudkan satu system navigasi udara dan system pengankutan udara secara bersama. Ianya melibatkan undang-undang penerbangan udara, kemudahan navigasi udara dan mengadakan satu system yang standard untuk semua negara. Pada 7 Desember 1944, convention ini telah di persetujui dan ditanda tangan oleh 52 negara dan convention ini di kenali sebagai "CHICAGO CONVENTION"

Beberapa perkara telah di bincangkan bagi kebaikan industri penerbangan awam, dimana perkara berkenaan keselamatan dan susun atur pada dasar prinsip dan peraturan telah di perkenalkan Convention ini telah menetapkan 96 articles dan telah di bahagikan kepada 4 bahagian :
a. Part I Air Navigation ( Articlec 1 hingga 42)
b. Part II The Internasional Civil Aviation Organisation(Articlec 43 hingga 66)
c. Part III International Air Transport(Articlec 67 hingga 79)
d. Part IV Final Provisions(Articlec 80 hingga 96)
Chicago Convention ini telah di sahkan dengan resmi nya beroperasi pada 4 April 1947.

PANGGILAN KEPADA NEGARA TELIBAT

Signatory Countries - (Negara-negara terlibat semasa menanda- tangan Chicago
Convention)
Adherence Countries - (Negara-negara yang turun sama selepas Chicago Convention)
Countracting State - (Negara-negara yang menguat kuasakan Chicago Convention)
Malaysia - 7 April 1958

No comments:

Post a Comment

Jika ada idea baru tolong beri cadangan