BAGAI MANA UNTUK CX ENGINE OIL. (AMM Chapter 72-00-00 page 302).
1. Tujuan untuk Engine Oil check ini adalah untuk mengetahui berapa kurangnya engine Oil pada ketika itu.
2. Marking yang ada pada oil dipstick 1 ,2 , 3 , 4 , dan 5 menunjukan berapa kekurangan engine oil pada ketika ia di periksa. Contoh jika oil level menunjuk kan pada 2 , ini bermakna engine oil pada ketika itu kurang 1 u.s Quart. Dan memerlukan 1 tin untuk ditambah ke level max cold.
3. Engine oil hendaklah diperiksa ketika engine sejuk .(Max Cold)
4. Ketika engine panas , hendaklah 30 minit selepas engine shut down. Ideal nya adalah 15 ke 20 minit. (Max hot)
5. Jika engine oil check dibuat selepas 30 minit dan tanda bacaan pada oil dipstick menunjukan oil perlu di tambah (Jangan top up dahulu) Run engine selama 5 minit pada ground-idle dan buat pemeriksaan sepeti dibawah :
· Remove oil dipstick.
· Lap dengan kain/tisu bersih.
· Install oil dipstick dan lock
· Remove semula dan ambil bacaan oil level ( Max Hot).· Buat Top-up oil jika perlu.
Ketika membuat engine oil check ,tiada pergerakan dibenarkan pada pesawat dan Oil dipstick hendaklah ditutup rapat dan di kunci sebelum dibuka
semula untuk mendapatkan bacaan.
SEBUTAN BACAAN (MAKLUMAN UNTUK BHG PENERBANGAN)
2. Walau bagaimana pun ianya berguna bagi kita, untuk memantau kekurangan engine oil secara lebih terperinci dari masa kesemasa(Hrs by Hrs).
3. Sebutan bacaan ini menggunakan kaedah sebutan ¼ (One Quarter), ½ (Haft), ¾ (Three Quarter) dan di ikuti “Below Max cold”.
4. Atau ¼ (One Quarter), ½ (Haft), ¾ (Three Quarter) dan di ikuti “Below two or Below Max Hot.”.
Standard practice yang kita amal kan engine oil hanya akan di tambah bila bacaan pada dipstick ialah pada level 2 , bermakna kita perlu tambah 1 tin ( 1 us quart)untuk mendapat semula bacaan Max cold.
No comments:
Post a Comment
Jika ada idea baru tolong beri cadangan